Afgelopen week

Afgelopen zondag zijn er 2 Gambiaanse kennissen op bezoek geweest. 's Avonds hebben we met andere studenten en familie daarvan gezellig bij Franco Inn heerlijk gegeten. Uiteraard wilden de jongens nog met onze Opel Montery op de foto. Daarna hebben we 1 van de studenten die ziek was naar het vliegveld gebracht, zodat hij in Nederland goed onderzocht en behandeld kan worden en hopelijk weer heel snel hersteld is. Die avond viel in heel Tanjeh de stroom uit.

- Maandag was er overdag nog steeds geen electriciteit. Mijn telefoon was bijna leeg maar heb hem 's avonds laat gelukkig nog een klein beetje kunnen opladen.

- Dinsdagavond zaten we niet alleen zonder stroom maar ook zonder water. Welkom in Gambia !!

Gelukkig had ik 's middags nog gedouched!

Op Kairoh Garden hebben ze er alles aan gedaan om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen.

Rond 19.30 hadden we door middel van een aggregaat weer heel even stroom. Snel weer mijn telefoon opgeladen.

- De volgende dag was de school dicht omdat mijn collega Tim ziek was en de docent nog niet terug was van zijn studiereis.

Gelukkig hadden we woensdag om half drie ook weer stromend water.

- Donderdag was de dag van de Gemeentelijke verkiezingen. Alles was gesloten, dus ook wij hadden een vrije dag.

Een Nederlandse dame die ook op Kairoh Garden verblijft kwam terug van haar reis naar het binnenland. Na haar mooie ervaringen en verhalen gehoord te hebben besloten we om samen naar het strand te gaan. Daar ontdekten we dat we voor de reden van onze reis enorm veel raakvlakken hebben. Gespreksstof in overvloed. We gingen naar Caps Place, een klein en rustig en idyllisch stukje strand dat een paar honderd meter bij de vismarkt vandaan ligt. We genoten daar van de zon, zee en de rust.

Aan het strand staan een paar Baobab bomen, ook wel Apenbroodboom genoemd. Dit is de dikste boomsoort ter wereld. Geeft vruchten die vers, gekookt of gedroogd worden gegeten. Van de pulp van de vrucht wordt pap, brood en een soort sap gemaakt.

Het pulp van de vrucht bevat veel vezels, en meer vitamine c dan een sinaasappel.

Aansluitend hebben we 's avonds gezellig samen bij Kairoh Garden gegeten en nog heel lang nagepraat.

- Vrijdag voor de zoveelste keer problemen met het slot van het hek bij Bendula School. Dit is al de derde keer. Er is een nieuw slot aangehangen zonder dat wij het wisten of een sleutel hadden. In overleg met de directeur wordt wederom het slot geforceerd. Over communicatie kunnen ze hier nog heel veel leren!

Toen de kids eenmaal aan het spelen waren kregen we bezoek van mensen van Go for Africa, Monique werkt voor GfA en Danielle is werkzaam als actrice, presentatrice en zangeres bij kinderprogramma's. Danielle vlogt over de projecten van GfA en kwam bij ons het eea filmen en Tim interviewen. Het was erg leuk om te zien hoe super leuk Danielle met kinderen omgaat en ze bij het filmen betrekt.

Om 13.00 uur verzamelden we omdat we om 14.00 uur een rondleiding van Hendrik, onze leerling verpleegkundige, in het ziekenhuis van Brikama kregen. Hij loopt daar zijn stage. We kregen het verzoek om "netjes" gekleed te komen. In ieder geval lange broek of rok, shirt of blouse met (korte) mouwen en schoenen (geen slippers), en niet fotograferen. Het ziekenhuis ligt moeilijk bereikbaar, in het centrum van Brikama. Om er te komen moet je eerst een hele drukke markt over. Het ziekenhuis bestaat uit een aantal kleine gebouwen met in elk gebouw een aantal behandelkamers. Het is er erg warm en de hygiëne is ver te zoeken.

De katten lopen gewoon in en uit. Erg bijzondere en soms aangrijpende verhalen van Hendrik en ik ben dankbaar dat hij dit met ons heeft gedeeld.

Hendrik enorm bedankt hiervoor !!

Wederom een mooie week in Gambia met bijzondere verhalen, leuke ervaringen en interessante gesprekken.